ROZHODNUTÍ JE VŠE: ČISTKA LEDNICE A SPÍŽE! ROZHODNUTÍ NEJVYŠŠÍ DŮLEŽITOSTI.


POCHOPTE SE

Nyní se dostáváme k velmi velmi velmi ožehavému a důležitému tématu: jak si vyčistit lednici a potažmo domov od potravin a “věcí“, které nám škodí, neprospívají našemu zdraví a ještě vám možná (aniž by jste o tom věděli) rozhazují metabolismus. Toto téma se opravdu nedá nijak “ostrouhat”, aby jste si v bodech přečetli co “ANO” a co “NE”. Je to třeba pochopit. Proto začnu malým úvodem a poté přejdu ke konkrétním příkladům. Pokud budete v úzkých, zmatení, neporozumíte čemukoliv: neváhejte a pište mi dotazy. Ráda na ně odpovím v podobě dalšího samostatného článku. Myslím, že takto se toho naučíme úplně nejvíce.

METABOLISMUS

Tak… a je to tady. Budu mluvit o metabolismu. Drtivá většina lidí si myslí, žeco to je metabolismus“. Jak by ne. Vždyť o něm v souvislosti s dietami, výživou či životním stylem mluví každý druhý: “On se má, on má rychlý metabolismus!“, “Já nikdy nezhubnu, já mám hrozně pomalý metabolismus!“. Pak na to protistrana hodí nějakou univerzální odpověď či pokyne hlavou a toť, dámy a pánové, vše. Mluvit o něčem je jedna věc, ale chápat je věc druhá. Nic z toho nikomu neřekne, co to vlastně metabolismus je.

METABOLISMUS

“METABOLISMUS JE JAKO CHEMICKÁ LABORATOŘ. Jde o KOMBINACI VŠECH MOLEKUL, HORMONŮ A PŘENAŠEČŮ TVOŘENÝCH V MOZKU, STŘEVĚ A TUKOVÝCH BUŇKÁCH, KTERÉ ŘÍDÍ RYCHLOST, JAKOU SPALUJEME KALORIE. PŘI JÍDLE TRÁVICÍ ENZYMY V NAŠEM ZAŽÍVACÍM TRAKTU ŠTĚPÍ JÍDLO:

  • BÍLKOVINY (maso,vejce, sýry…) – SE MĚNÍ NA AMINOKYSELINY
  • TUKY (oleje, másla, ořechy, avokáda…) – SE MĚNÍ NA MASTNÉ KYSELINY
  • SACHARIDY (obiloviny, kořenová zelenina, ovoce…) – SE MĚNÍ NA GLUKÓZU

KAŽDÁ SLOŽKA JE K BUŇKÁM DOPRAVENA KRVÍ A JEJICH PŘÍCHOD SPUSTÍ CHEMICKÉ REAKCE V TĚLE, KTERÉ URČUJÍ, JAK BUDE KTERÁ VYUŽITA, NEBO METABOLIZOVÁNA. JESTLI BUDE TATO ENERGIE HNED SPÁLENA, USKLADNĚNA JAKO TUK, NEBO VYUŽITA K TVORBĚ SVALŮ. TO VŠE JE PLNĚ V RUKOU HORMONŮ.”*

Proč to vůbec zmiňuji? Je to jednoduché: váš METABOLISMUS zkrátka MUSÍ ŠLAPAT! Musí pracovat PRO VÁS a nikoliv PROTI VÁM. Špatnou zprávou je to, že jej nemůžeme obelhat. Dlouho, dlouho se třeba i bude snažit vycházet nám vstříc, ale po určité době, to prostě vzdá. Dám vám pár příkladů:

  • Pamatujte, na zvětšené zadečky a břicha většiny slečen, které maturovaly? Zakulatily se náhodou? Je to přirozené a nebo spíše podezřelé? Je to podezřelé – jedná se o projev nespokojeného metabolismu. Dobrá zpráva je, že v tuto chvíli s tím jde velmi snadno “něco udělat”. Tělo je stále mladé, vitální a má chuť jít “okamžitě do boje“.
  • Dalším případem – kdy se tělo “do boje” už tak horlivě nehrne a metabolismus se “dává na ústup”, je rozmezí mezi 28. a 33. rokem u žen. V těchto letech se obvykle dost přibírá. Ano souhlasím, je faktem, že se metabolismus s věkem zpomaluje, ale proč jsou z žen (né všech samozřejmě) kuličky nebo hrušky? Říkám “Ne: příroda vážně tak krutá není!“. Jen další příklad, kdy to metabolismus zkrátka vzdal.
  • Poslední ukázkou, která vypovídá o faktu, že metabolismus mává bílou vlajkou a vzdává se, je velmi výstižný výraz (a platí pro muže. Hurá! nejsou v tom jen chudáci ženy!): “FOTŘÍKOVATĚNÍ“.

K tomu, aby (jak jsem zmínila výše) náš metabolismus šlapal, jako na drátkách a všechny hormony se “chovaly” tak jak mají je zapotřebí  ZCELA VÁŽNĚ SE ZAMYSLET A PŘIPRAVIT SE VELKÝ ÚKLID

ZAMYSLETE SE

  1. CO JÍME (jaké druhy potravin a v jakém složení)
  2. PROČ TO JÍME (jestli náhodou nepropadáme tak zvanému emočnímu jedení či přejídání)
  3. KOLIK TOHO JÍME (nebylo by třeba někde přidat – neutrální zelenina? A jinde ubrat – sladkosti, dortíky, buchtičky, koblížky, pizzy?), a konečně
  4. KOLIKRÁT JÍME (snídaně v 11 hodin dopoledne a pak pozdní oběd volně přecházející v noční večeři? Nebo úplně vzorové stravování akorát bez snídaně? Ani jedna z variant není vhodná, jak asi tušíte. Timing je všechno!)

Odpovězte si upřímně a pokud se rozhodnete pro změnu, tak zcela jednoznačně začněte čistkou vaší lednice a detoxikací domova. Otázkou je jak na to? Možná sdílíte lednici s dalšími spolubydlícími, rodinnými příslušníky a tak dále:

  • V případě spolubydlících musíte být silní a zachovat si hlavu otevřenou. Naučte zkrátka vidět jen své místo. Nic jiného pro vás neexistuje.
  • Pokud lednici sdílíte s rodinou, opět buďte otevření a vysvětlete vaše motivy a cíle, proč chcete udělat změnu. Pokud budou na vaší straně, určitě do toho půjdou s vámi (nevidím důvod, proč by nešli :-)), pokud budou proti, tak pro vás platí totéž. Vyhraďte si v lednici jednu políčku a nic jiného pro vás nebude existovat. Když se chce, všechno jde. Žádné výmluvy, prosím 🙂 Já jsem u nás doma nepochodila ani za mák. Znám ten pocit, když v tom jste sami nebo dokonce jste terčem pro trapné vtípky a “úšklebky” 🙂 Je třeba to brát s humorem, koneckonců pneumatiku kolem pasu a náběh na cukrovku budou mít oni, ne vy. Takže “do boje”! Zvládnete to! 🙂

Budu k vám tedy od teď přistupovat tak, že jste “ledničkovýproblém vyřešili či jste pánem vlastní lednice. Jdeme na to.

POZADI zjemnit

CO MUSÍ Z DOMU PRYČ

Buďte, prosím, se mnou trpěliví a vyslechněte mě. Možná vám přijdu až příliš radikální, ale jsem skálopevně přesvědčena, že vím, o čem mluvím. Jednak moc dobře znám “vaši stranu mince“, ale zároveň z druhého úhlu pohledu vím, jak úžasný život vás čeká! Možná by vám stačilo říci: vše co nemá obal zůstane, vše co obal má, pryč s tím.To by ovšem nebylo zdaleka tak přesné a účelné, jak bychom potřebovali.

ZPRACOVANÉ POTRAVINY

Je mi jasné, že si myslíte, že není ve vašich silách vařit si každý den a už vůbec ne chodit každý den na trh. Upřímně řečeno: Chápu vás. Ani já to nedělám. Jediné, co po vás chci je to, aby jste si uvědomili míru, do jaké svět dobyly právě rafinované, zpracované polotovary. Všichni jsme vytížení, dost ve stresu, není na nic čas. Ani na to zamyslet se. Proto chodíme do obrovských nákupních center, kupuje do zásoby velká balení, děláme naše nejlepší, abychom nebyli “v nedostatku”, jelikož na pocit “nedostatku” zkrátka v našem životním tempu není čas, často jíme v restauracích, kde se upřímně řečeno s přemýšlením o surovinách moc netrápí, v tom nejhorším případě skončíme u hladového okna či ve fastfoodu. Faktem je, si toto musíme v první řadě UVĚDOMIT a poté si položit otázku: “Stojí mi mé vlastní zdraví a štěstí za to, aby udělal změnu?” Pokud odpovíte: “Ano!“, tak všechny: KONZERVOVANÉ, MRAŽENÉ, SUŠENÉ POTRAVINY, DO KTERÝCH BYLY PŘIDÁNY CHEMIKÁLIE*, ABY PROSTĚ “DÉLE VYDRŽELY” A MOHLY BÝT VE SPÍŽI VĚČNĚ, ZKRÁTKA MUSÍ POVĚTŠINOU Z DOMU PRYČ. A to samozřejmě platí pro všechny zpracované, rafinované BEZLEPKOVÉ potraviny, které se OBZVLÁŠTĚ RÁDY prezentují, jako SUPERZDRAVÉ (tímto zdravím všechny bezlepkové balené chleby a krekry:-))!

*To zda byly do potravin přidány chemikálie je zcela zásadní poznatek! Nebudete přeci vyhazovat jednodruhové koření, octy, dobré oleje, mraženou zeleninu. Zkrátka si musíte dát tu práci a přečíst si etiketu 🙂 Přemýšlejte. Neuděláte chybu. Pokud budete na pochybách: zbavte se toho.

Je mi líto, že jste jídlo koupili, utratili peníze, možná si i nějaké výrobky oblíbili. Teď je načase popadnout pytel a dát jídlo nejlépe někomu v nouzi, či na dobročinné účely. U vás doma už nemají místo.

OBILOVINY

Určitě jste si už všimli, že celá má strava je založena úplné absenci obilovin. To samozřejmě není jen tak, z mé hlavy. Nechala jsem se inspirovat paleo stravou a tuto část jejich stravování jsem s radostí aplikovala i do své “diety”. Konzumace obilovin mi přinášela pouze pocity plnosti, únavy a slabosti. To bylo ovšem pouze můj osobní úhel pohledu. Bylo třeba “jít více do hloubky” a zjistit, proč to tak mám, a jestli to tak může být i u ostatních. Následující informace i konečná praxe s mými klienty mě přesvědčila, že v tom rozhodně nejsem sama.

Jaké tedy můžete čekat benefity, když “půjdete do toho” a zbavíte se oblovin?:

  • Zhubnete (dámy, rozlučte se s “panem pupíčkem”)
  • Zbavíte se některých zdravotních problémů jako jsou na příklad:
  1. potíže s trávením,
  2. plynatost,
  3. bolesti kloubů,
  4. kožní problémy,
  5. alergie a další (nebo se výrazně zmírní)
  • Zmírnění nebo odstranění zánětů v těle 
  • Nebudete pociťovat návaly hladu a chutí na sladké (váš glykemický index nebude stoupat do oblak)
  • Stabilizace cukru v krvi
  • Stabilizace tukového metabolismu
  • Stabilizace srdečně-cévního zdraví
  • Žádná letargie po obědě
  • Po snídani není hlad až do oběda, není nutné svačit (Pamatujete na můj “jídelní” timing? 4 jídla denně, co 4 hodiny…)
  • Žádný mentální výpadek

Co musí ihned pryč: Pečivo (muffiny, hamburgerové housky, pšeničné tortilly, pšeničné wrapy, nekvašený chléb, celozrnné pečivo, sojové rohlíky, maces, kukuřičné chlebíčky, rýžové chlebíčky), těstoviny, nudle (a všechny jejich celozrnné varianty), pečené sladkosti a dorty, preclíky, sušenky, snacky, donuty, buchty, snídaňové cereálie (včetně oblíbených cornflakes a Nesquik – i ony obsahují pšenici), rýže, jáhly, kus-kus, bulgur, pohanka.

Naprosto chápu, že jste v tomto momentu úplně vyděšení a máte chuť dát ruce pryč z mnoha důvodů (o tom, jak těžké je  definitivně skončit s obilovinami, a jak se vypořádat s okolním tlakem, napíši samostatný článek:-)) :

  • STRACH Z VELKÉHO FINANČNÍHO VÝDAJE (jen vám chybí informace. Nebojte, zvládneme to…)
  • STRACH ZE ZMĚNY (zvyk je železná košile)
  • STRACH Z NEPOCHOPENÍ OKOLÍ (lidé kolem nás, lidé v našem bezprostředním okolí nás velmi “formují” a chtě-nechtě nás trochu tlačí, abychom se přizpůsobili.)
  • STRACH Z TOHO, ŽE MÁTE STRACH 😀

Všechno tohle chápu, já sama sobě přezdívala “bojínek” 🙂 teď si tak z legrace taky říkám, ale ten ustrašenýbojínek” ve smyslu vět výše, je už nadobro pryč. Zkrátka proto, že pokud se rozhodnete s obilovinami skončit (jděte do tohooo :-)) přinese vám to mnohem více než jen “dobrý pocit”. To si buďte jistí.

ZTUŽENÉ TUKY

Jestli existuje něco, co mě doslova irituje ještě více, než-li zpracované potraviny, tak jsou to právě ztužené tuky 😀 Víte proč byly vytvořeny? Aby keksíky, chipsy, koláčky, dortíky, běžné pečivo, brambůrky a křupky mohli “hovět” ve spíži celou věčnost a stále si zachovávali “čerstvost”. No fuj 😀 Ztužený tuk není nic jiného než BĚŽNÝ OLEJ, DO KTERÉHO JE CHEMICKOU CESTOU VEHNÁN VODÍK, ABY TUK PŘI POKOJOVÉ TEPLOTĚ ZMĚNIL SE V PEVNOU LÁTKU (Dobrý den koblížci! Jakpak se máte cookies ze Subway – zdarma k low-calories menu?). Tento druh tuku:

  • ZVYŠUJE ZÁNĚTY V TĚLE
  • ZVYŠUJE HLADINU “ŠPATNÉHO” CHOLESTEROLU
  • ZVYŠUJE RIZIKO SRDEČNÍCH ONEMOCNĚNÍ

Co musí rozhodně pryč: Margaríny, tuky na pečení, kukuřičné oleje, slunečnicové oleje, saflorové oleje, sojové oleje, rýžové oleje, majonézy. POZOR! Následující výrobky 90% rovněž obsahují ztužené tuky (označované někdy za tzv. transtuky): Bonbony, brambůrky, předpřipravené (a z drtivé většiny i ty z nejlepších pekáren, nebudeme naivní :-)) buchty a koláče, většina chlebů, krekry, polevy na dezerty, popcorn, balené salátové dresingy, smažená jídla, snídaňové cereálie (zvláště ty zapékané), smažená jídla, šťávy k masu a další výrobky, které mají KDEKOLIV na etiketě napsáno, že obsahují “NASYCENÉ” nebo “ZTUŽENÉ TUKY

UMĚLÁ SLADIDLA A GLUKÓZO-FRUKTÓZOVÝ SIRUP

Zde budu opět nekompromisní: cokoliv ale opravdu COKOLIV co má na etiketě napsáno GLUKÓZO-FRUKTÓZOVÝ SIRUP či KUKUŘIČNÝ ŠKROB musí hned ven z lednice i spíže! Tyto chemické látky nás činí na potravinách, které je obsahují, doslova a dopísmene ZÁVISLÍMI. Univerzity of Forida provedla jednu velmi povedenou studii s laboratorními krysami, který pravidelně podávali právě GLUKÓZO-FRUKTÓZOVÝ SIRUP. Mělo to za následek, že všechny krysy bez výjimky se staly rezistentní leptinu. LEPTIN je hormon, který je říká tělu JAK MOC MÁ HLAD a JAK BUDE TĚLO SPALOVAT POTRAVU, KTEROU PRÁVĚ SNĚDLO. Ano, floridští vědci měli zakrátko laboratoř plnou obézních a přežraných krys.

Co musí dále pryč: (Malý tahák: vše s koncovkou – ÓZA je cukr. Pryč s tím) Dextróza, fruktóza, galaktóza, glukóza, Hroznový cukr, invertní cukr, kukuřičný sirup, koncentrát ovocných šťáv, kukuřičné sladidlo, laktóza, maltóza, melasa, rýžový sirup, řepný cukr, sirup, sacharóza, slad, sladový sirup, surový cukr, třtinový cukr, zahuštěná třtinová šťáva, sacharin.

Neplašte se: sladíme MEDEM, AGÁVE SIRUPEM a STÉVIÍ 🙂

KONZERVAČNÍ LÁTKY A BARVIVA

Tyto látky v potravinách:

  • PODPORUJÍ STÁRNUTÍ
  • VYVOLÁVAJÍ VŠECHNY DRUHY AUTOIMUNITNÍCH ONEMOCNĚNÍ (od rakoviny až po roztroušenou sklerózu)
  • NIČÍ NAŠI BIOCHEMII
  • BRZDÍ NÁŠ METABOLISMUS
  • BRZDÍ NAŠI SCHOPNOST ZHUBNOUT

Co musí dále pryč: Fosfáty, kyselina fosforečná, karagenan, kyselina sorbová, sorban draselný, lecitin, maltodextrin, monoglyceridy, diglyceridy, ovesná vláknina, pšeničná vláknina, vanilin, ethylvanilin, želatina, aspartam, sacharin, sukralóza, benzoan sodný, kyselina benzoová, broman draselný, butylhydroxyanisol, dusitan sodný, dusičinan sodný, glutamát sodný, siřičitan sodný, oxid siřičitý.

Tento výčet je neskutečný! Říkáte si: “Jak se mám asi těmto všem haneboste vyhnout?” nebo “Jak si to mám pamatovat?”. Má ráda zní

* Citace: CO JE TO METABOLISMUS?: Jillian Michaels, Ovládněte svůj metabolismus, nakladatelství Anag, str. 90

 

Share Button
Silvie
Silvie
O mně

Jsem opravdovým milovníkem dobrého jídla. Můj bože, jak já miluju jídlo! Taky hodně špatně zpívám. Pokud mě dobře neznáte, asi budete mít trochu problém pochopit můj smysl pro humor, za který se předem omlouvám. Díky za to, že jste tady, že máte zájem poslouchat o mém životním stylu a také za to, že vám nevadí mé neutichající brblání o dnešní né úplně povedené životosprávě. Vážím si vaší důvěry v mé „kuchyňské umění“ i toho, že mi čas od času odpustíte nějakou tu chybku. Ještě jednou díky.

URČITĚ VYZKOUŠEJTE TAKÉ

TUKOFÓBIE: “KONZUMACÍ TUKŮ BUDU TLUSTÝ A DOSTANU INFARKT!” VELKÝ TUKOVÝ OMYL…
7:57
ROZHODNUTÍ JE VŠE: SEZNAM POTRAVIN!
9:13
ROZHODNUTÍ JE VŠE: JEZTE 4X DENNĚ CO 4 HODINY!
9:07
ROZHODNUTÍ JE VŠE: ZHUBNU. TEČKA.
8:48
ROZHODNUTÍ JE VŠE: SPRÁVNÁ VEČEŘE I.!
8:42
ROZHODNUTÍ JE VŠE: SPRÁVNÁ VEČEŘE II.!
8:17
ROZHODNUTÍ JE VŠE: PROČ ROZHODNĚ UDĚLAT ZMĚNU? ANEB: KONEC VÝMLUV!
8:09
ROZHODNUTÍ JE VŠE: POSKLÁDEJTE TO NA TALÍŘ SPRÁVNĚ!
8:56
ZDROJE, STUDIE, PRAMENY A KNIHY, ANEB: Z ČEHO ČERPÁM!
7:39

Zanechte Váš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pole označená hvězdičkou * jsou povinná.